Hur man fläter ett rutigt pannband

Det var en som frågade mig hur jag hade gjort detta pannband:

Du behöver:
1. Banden att linda med. Du hittar dem ofta i hobby eller textilbutiker
2. en sax
3. lim, Limpistol är det som fungerar bäst, men man tar det man har
4. ett pannband
(5. runda kartongbitat i fall du vill ha rosetter på sidan/orna)


Hur lång band du behöver, varierar beroende på vilket mönster du ska göra och vilken storlek du har på pannbandet. Därför är det ALLTID bättre att ha lite för mycket band.
Till det runtiga pannbandet jag ska beskriva hade jag ca 2m av det Silvriga (på bilden) 50cm mörkblått (på bilden) 50cm ljusblått (på bilden)

1. börja med att klippa till banden, limma sedan fast det LÅNGA repets ena ände precis efter öglan som är på pannbandet. detta görs på BAKSIDAN!
2. Klipp till de korta banden, limma fast dem på pannbandets FRAMSIDA! bredvid varandra.
3. Nu ska du börja att linda.
4. Börja med att linda den långa änden rätt ÖVER de banden du limmade fast på frammsidan av pannbandet, så att det blir enfärgat det första varvet.
5. linda nu det långa bandet in på baksidan, och sen fram mor framsidan igen (linda RUNT pannbandet)
6. sen lyfter du på det första korta bandet och lägger det långa under, men på det andra korta bandet lyfter du inte det lägger du bara det långa badet över.
7. Nu ska du linda det långa bandet runt igen, men denna gången ska du inte lägga samma band över det långa bandet, utan du ska linda rätt över det och lyfta på det bandet som du inte lyfte på under förra varvet.
8. fortsätt sedan att linda det långa runt och att lyfta på de korta snörena varannan gång.

Nu kommer det att börja likna något som detta:

9. i slutet gör du precis så som du gjorde i början när du fäste banden.

Hoppas att någon förstår denna lite halvkonstiga beskrivningen, beskrivningar är inte det jag är bäst på om man säger så.

Vill ni veta hur man gör rosetterna, släng då in en kommentar ska jag se om jag inte kan FÖRSÖKA att göra en beskrivning på dem.

Kommentarer
Postat av: Liivarsson

Åh nu kan jag göra dom :D

Tack så mycket :)

2010-06-20 @ 21:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Liiniiz <3 Duluð - Now and 4-ever

Jag är en -93a som brinner för hästar och fotografering, och det är också det som denna bloggen handlar om i stora drag. 2013 så kommer jag att ha gått ur gymnasiet där jag läserinriktning häst, efter det komer jag förhoppningsvis ha ett jobb som kombinerar mina intressen eller i alla fall har ett av dem.
RSS 2.0