Träningen med älsk

Träningen med älsk i dag gick helt okej, några ggr till (typ miljoner ggr) så kommer hon att förstå igelkottsleken eller vad den heter.

Men det började med att skulle hämta älsk ur hagen, som vanligt vill hon inte förlja med in (hon är rädd för stängslet). Tänkte då att jag tar med Freyja ut (den andra isisen) och tränar henne lite.
Hon är väldigt huvudskygg eller vad man ska kalla det, så på henne började jag enbart med at köra vänskapsleken, gick SUPER tills jag kom till huvudet då, hon stod inte lös men repet hängde löst så hon kunde dra iväg en bit om det var så.
Stod dät och varje gång jag fick klia/rära lite mer vid öronen och mellan dem och så fick hon massa berön, sen några ggr lät hon mig hålla i öronen, då blev man rätt glad, och eftersom hon var så dukgit så fick hon en godis bit.
Dock kan godis bli väldigt negativet, då hon bruakar hålla på så fast hon inte är rädd, för hon vill ha godis sen när hon gör rätt, men men henes öron och huvud har hon ALLTID vart sådan med, och ingen har la ansträngt sig för att göra något åt det, så jag ska se om jag kan göra det nu.

efter den lilla träningen prövade jag med älsk igen, då hon blivit lite avis för jag dumpade henne så följde hon med efter jag stått och väntat ut henne en liten stund. Tog in borstade henne, sprejade på myggmedel, böt till repgrimma och till ett bättre och längre grimmskaft.

Ute i padocken, gör vänskapsleken och älsk smarthuvudet bara äter gräset i padocken, men efter en stund stod hon och lät bli att äta. Det blir så jobbigt om hon ska äta när vi tränar liksom.
Efter vänskapsleken, som vi kört rätt många ggr innan som inte är någroa problem alls, så började vi med att köra igelkottsleken, jag trycker ex lite lätt på höger sida och så ökar jag rycket efter några sekunder om hon inte flyttar sig undan trycket, hon flyttade sig, men dock åt fel håll alltd bakåt, men ska ju träna det tlls det sitter sen, detta var första gången bara ju.
Sen vänskapsleken igen som avslutning, sen in borstas lite och kolla små insetsbett, som inte var något farligt men alltid bäst att kolla.
Ut ihagen spreja på de andra 4 hästarna med insektsmedlet, och alla de andra utom min älsk är livrädda för saker som sprutar, men jag sprutar och det går runt runt mig, efter jag sprutat en stund står de helt stilla och märker det var ju inget, vid det laget har jag blivit klar, så de får en godis, den enda som jag inte vill spruta själv är freyja, hon stegrar då, fast i dag gick okej, jag fick spruta på bringan och bogarna, det är STORT framsteg.

Inga bilder från det stallet i dag så ni får se någon när syrran red i dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Liiniiz <3 Duluð - Now and 4-ever

Jag är en -93a som brinner för hästar och fotografering, och det är också det som denna bloggen handlar om i stora drag. 2013 så kommer jag att ha gått ur gymnasiet där jag läserinriktning häst, efter det komer jag förhoppningsvis ha ett jobb som kombinerar mina intressen eller i alla fall har ett av dem.
RSS 2.0