Nybörjarfotografen

Är du ny på att fotografera, eller helt enkelt inte vet så mkt om hur du ska använda inställningarna på din kamera?
Då kan detta troligt va lite rolig läsning för dig, jag kommer berätta lite om hur du kan gör, inte så ingående men förståeligt.

Jag själv föredrar att fotografera på det manuella läget (M), och ska man använda manuellt och inte de förinställda, ja då måste du veta lite vad ISO, bländare och slutartid är.

ISO
Iso är det som bestämmer hur ljuskänslig linsen ska vara. Ju högre ISO-tal du använder ju brusigare/grynigare kommer bilden att bli, men ibland krävs det att man har lite högre ISO för att det ska fungera, speciellt om det är skymning ute eller om det lite skumt inne, men bruset förstör inte alltid bilden, det kan ha sin charm också, dock beroende lite på vad det är för bild och så.

Bländare
Bländare är den som bestämmer hur mycket ljus du vill att linsen ska släppa in, och det är väldigt bra, i fall du är utomhus och fotograferar i strålande solsken och så har du den lägsta ISO:n på men bilden blir ändå på tok för ljus, då kan du pröva dig fram med ett högre bländarvärde, ju högre bländarvärde du har ju mörkare kommer bilden också bli.

Slutartid

Slutartiden är det som bestämmer hur fort som kameran ska knäppa bilen. Om det står 1/4 och du vill att den ska knäppa bilden fortare, för du tar på något som rör sig, då ska den högra siffran ha ett högre värde, ju högre du har värdet på högra sidan, ju fortare kommer den att knäppa av bilden, men bilden kommer också bli mörkare så du måste balansera upp det med bländaren och ISO:n.
Men om du vill ha en lång slutartid så kan det stå från 0"3 upp till kanske 30" och och om det står 30" så kommer det ta lång tid innan bilden knäpps av, och det kan vara väldigt effektivt, beroende lite på vad det är för bild, man kanske inte använder en så lång slutar tid utan man kanske använder 5" för man vill ta på bilar när det är mörkt ute när de kör förbi, då kommer bilden att bli som många bilder, det blir som "streck" och det är snyggt, beroende på vad du ska använda det till och syfte osv.

Kom ihåg att man alltid måste balansera allt med varandra så man får det så som man vill at det ska se ut, i början kan det va lite klurigt, men efter ett tag lär man sig och vet ungefär vad man ska ha för att bilden ska bli så som man vill ha den.


Foto: Gabbi
Person på bilden: Jag
Redigerad av: mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Liiniiz <3 Duluð - Now and 4-ever

Jag är en -93a som brinner för hästar och fotografering, och det är också det som denna bloggen handlar om i stora drag. 2013 så kommer jag att ha gått ur gymnasiet där jag läserinriktning häst, efter det komer jag förhoppningsvis ha ett jobb som kombinerar mina intressen eller i alla fall har ett av dem.
RSS 2.0